söndag 1 februari 2009

Mina dockskåp

Jag har 2 stycken Lundby dockskåp. Ett 50tals och ett 70tals.
Så här ser köket ut i mitt 50-tals hus. Lite tomt än så länge. Det här är möblerna som jag minns från min barndom. Dom där blåa skåpluckorna...jag minns hur jag öppnade och stängde...öppnade och stängde.
Dom flesta möblerna har jag fått tag på på Tradera.

Sovrummet. Här ska jag ha två sängar, inte dubbelsäng! Mina föräldrar hade varsin säng när jag var liten, på 60talet. Och lyckades få 4 ungar ändå :)
Tapeten i sovrummet! Den är helt underbart galet 50talsaktig. Jag bara älskar den! Fast jag skulle inte vilja ha den i mitt sovrum :)
70-talshuset. Här kan man verkligen snacka galen inredning :) Och det värsta är att jag hade liknande tapeter i mitt första egna hem...ja värre, mina var bruna!
Det här bordet och stolarna skulle jag ha älskat som tonåring!
En orange sammetslampa, helt rätt. Och stora blomlådor till krukväxterna, mycket inne på 70talet. Och såklart...Pippi på TV :)
Sovrummet. Som bäddat för mardrömmar med den tapeten :) I mitt första hem hade sovrumstapeten stora röda jordgubbar...och då menar jag riktigt stora!
70talsköket. Hur orkade vi med alla dessa färger? Rött, gult, orange och brunt...i en enda röra :)
Hmmm, när 70talet var slut ville jag inte se dom färgerna igen och numera föredrar jag lite mildare färger.

Den där kökssoffan skulle jag kunna tänka mig i mitt kök.
Den lilla dockan kan inte sitta, jag har renoverat henne och hon kan bara stå nuförtiden. Hon hade bara armar och huvud när hon kom till mig, resten har jag gjort av fimo-lera. Sen sydde jag en klänning åt henne av min dotters hårband. (Jag tror inte att hon är en Lundby docka från början.)
Regel nr 1 hemma hos mig: Släng aldrig något som kan användas till att göra dockor, miniatyrer osv... och släng aldrig tyg! :)

3 kommentarer:

  1. Det glada 70talet! :)

    SvaraRadera
  2. Vad underbart dockskåpet är :) Om jag hade plats skulle mitt stå framma hela tiden :)

    SvaraRadera
  3. åh, va grymt!! jättefint verkligen =)

    SvaraRadera